Det finns flera olika modeller och strategier för att hitta rätt nivå på prissättningen. Det kan till exempel handla om att jämföra med konkurrenter, utgå från företagets kostnader eller fundera på vad kunder faktiskt tycker att dina varor eller tjänster är värda. Sedan är det alltid viktigt att även ta hänsyn till världsekonomin och landets inflation. Nu kommer vi gå igenom hur du kan tänka vid olika prissättningsstrategier.
Kostnadsbaserad prissättning
Här är det bra att göra en kalkyl för att avgöra hur stora kostnaderna är för företaget för att leverera produkten eller tjänsten. De frågor du behöver ta hänsyn till då är:
Slutligen behöver du räkna på vinsten. Vad önskar du kunna tjäna per produkt eller tjänst för att ditt företagande ska bli lönsamt? Nu vet du vad som är nödvändigt för företaget gällande kostnader - men här tar man inte hänsyn till vad kunden faktiskt är beredd att betala.
Konkurrentbaserad prissättning
En annan faktor som kommer påverka hur mycket en kund är villig att betala är vilket pris som dina konkurrenter erbjuder för samma eller en liknande produkt eller tjänst. För att du ska kunna sätta ett högre pris bör du kunna motivera det med något som ger ett större värde för kunden. Här är det bra om just din produkt eller tjänst som erbjuds är nischad på något vis och skiljer sig från det dina konkurrenter erbjuder. Till exempel genom bättre kvalité eller snabb leverans.
Värdebaserad prissättning
Nu behöver du avgöra vad dina kunder faktiskt verkar vara villiga att betala för din produkt eller tjänst. Här handlar det inte om de kostnader företaget har utan enbart uppskattningen av din produkt eller tjänst som kunden har.
För att avgöra det här kan det vara bra att göra en marknadsundersökning för att samla in information. Antingen kan du ta hjälp av ett företag som är experter inom området eller så kan du skapa någon typ av enkät som du skickar ut själv.
I de fall då ditt företag säljer tjänster finns det två olika vägar att gå gällande prissättning. Antingen kan du erbjuda ett fast pris eller pris per timme. Det finns för- och nackdelar med båda delarna. Om du använder pris per timme men hittar ett mer effektivt sätt att bli klar med jobbet så blir din intäkt lägre eftersom tidsåtgången blir lägre. Samtidigt kan det vara negativt för din kund om det uppstår något oförutsett som gör att arbetet drar ut på tiden - vilket då resulterar i ett dyrare pris för tjänsten än vad som var tänkt.
När vi istället erbjuder ett fast pris för tjänsten så finns det många fördelar. Vi listar några nedan:
Något som är viktigt när man använder sig av fast pris är att tydligt specificera vad som ingår i det fasta priset. För att vara ännu tydligare kan det vara bra att även specificera det som INTE ingår i det fasta priset.
Informera om prisjustering
När det har blivit dags för en prisjustering kan det vara svårt att avgöra hur man ska gå tillväga för att kunderna fortsatt ska känna sig nöjda med det du erbjuder.
En bra början kan vara att bli medveten om att nästan alla företag någon gång gör prisjusteringar. Sedan när du väl valt ditt nya pris så är det dags att informera dina kunder om det. Se till att du har en tydlig plan för hur du ska gå tillväga innan du kör igång med arbetet. Du bör ta hänsyn till följande punkter:
Håll priset uppdaterat
För att fortsätta utveckla företaget och gå med större vinst är det viktigt att kontinuerligt utvärdera företagets prissättning. Förslagsvis bör detta göras minst en gång per år. Det är nödvändigt för att prissättningen ska vara lämplig med hänsyn till allt som sker i världen och vad som påverkar ekonomin i världen och för ditt företag.
Slutligen kan ditt företag även applicera så kallad indexprishöjning, vilket normalt är en årlig procentuell höjning där företaget tar höjd för kommande pris- eller kostnadshöjningar från de egna leverantörerna.
Natural Numbers