Möbler, förbrukningsmaterial, kontorsutrustning
I regel har anställda som arbetar hemifrån och har köpt in diverse kontorsutrustning inte rätt till avdrag trots att syftet är att endast använda utrustningen för arbete. Arbetsgivaren kan köpa möbler till anställda eller låna ut från det vanliga kontoret utan att någon anställd förmånsbeskattas för det. Så länge utrustningen återlämnas. Det är viktigt att tänka på att arbetsgivaren köper in kontorsutrustningen. Gör den anställda utlägg för inköp av utrustning räknas det som lön som du ska skatta för.
I vanliga fall brukar inköp av höj- och sänkbara skrivbord, skrivbordslampor samt ergonomiska kontorsstolar regleras av ett avdragsförbud för stadigvarande bostad. Det innebär att det inte finns någon rätt till avdrag när lös egendom köps in till ett hemmakontor och kan ses som typisk inredning i en vanlig bostad. Men köps de in för att endast tillfälligt användas under hemarbete i och med pandemin gäller inte det här avdragsförbudet. Avsikten med inköpet är att utrustningen ska användas i de ordinarie verksamhetlokalerna. Då har du som företagare rätt till avdrag för momsen på inköpet. Det som är viktigt är att arbetsgivaren står som ägare av utrustningen.
Arbetsrum hemma
I och med att du arbetar hemifrån kanske du har inrett och gjort iordning ett speciellt rum där du ska ha din arbetsplats. Det här kommer inte ge rätt till avdrag. Skulle din arbetsgivare lösa en arbetsplats till dig genom att hyra en del av din bostad skulle ersättningen räknas som lön och du ska skatta för den. Du kan ha rätt till avdrag om du själv hyr en lokal eller ett rum som endast används för arbete. Då gäller det att rummet ligger utanför din bostad.
Bredband och internetuppkoppling
Skatteverket anser att internetuppkoppling är en normal levnadskostnad som de flesta har och därför har man i regel inte rätt till avdrag för det. Undantaget är dock om ditt arbete skulle kräva avsevärt mycket snabbare uppkoppling. Då kan du, om arbetsgivaren inte står för den ökade kostnaden, ha rätt till avdrag om du kan påvisa ditt behov för snabbare uppkoppling.
Personalvård
Kaffe, frukt eller fika är det många som erbjuds på sin arbetsplats. Men arbetar du hemifrån och köper den här typen av förfriskningar är det en privat kostnad som du inte kommer kunna få avdrag för. Om arbetsgivaren erbjuder att fortsatt stå för fika även vid hemarbete blir det en ersättning som den anställda som beskattas för. Orsaken till det här är att den här typen av förmån endast ska erbjudas på den ordinarie arbetsplatsen.
Att arbeta hemifrån kan underlätta vardagen för många. Tidsbesparing och möjlighet att hinna med ärenden hemmavid på till exempel lunchrasten. Men var noga med hur du inreder och gör iordning ditt kontor. Annars är risken att Skatteverket ger dig avslag om du önskar avdrag för hemmakontoret. När det gäller dina anställda som arbetar hemifrån, som standard eller nu under pandemin, kan det vara bra att tydligt informera alla om vad som gäller med ersättningar för kontorsmaterial och fredagsfikan som kanske brukar infinna sig på den ordinarie arbetsplatsen.
Kom nu ihåg att du alltid är varmt välkommen att kontakta oss om du fortfarande har frågor eller funderingar kring hur ditt hemmakontor ska utformas!
Inlägget publicerades 2021-04-02.