För att förstå skillnaden mellan en redovisningskonsult och en revisor är det viktigt att först definiera deras respektive roller och uppgifter.
En redovisningskonsult hjälper företag att hantera och rapportera sina ekonomiska transaktioner. Deras uppgifter kan variera men inkluderar ofta löpande redovisning, årsbokslut, årsredovisning, deklarationer och att hantera skatteinbetalningar. Det kan även handla om företagsrådgivning och skatteplanering. Redovisningskonsulter fokuserar med andra ord på att föra en kontinuerlig och noggrann redovisning av företagets ekonomi och hjälper företag att upprätthålla god ekonomisk hälsa.
Det finns även en yrkesgrupp som kallas auktoriserad redovisningskonsult. Till skillnad från en redovisningskonsult finns det här lite krav för att få kalla sig auktoriserad. Det handlar bland annat om utbildning och erfarenhet inom yrket. Att vara auktoriserad säkerställer alltså att rätt kunskap finns - en kvalitetsstämpel helt enkelt!
En revisor däremot är en oberoende person som granskar och bedömer företagets förvaltning och redovisning. Detta för att säkerställa att allt är rättvisande och överensstämmer med gällande redovisningsstandarder och lagar. Revisorer är ansvariga för att utvärdera företagets interna kontroller, verifiera transaktioner och ge en opartisk rapport om företagets ekonomiska ställning. Deras huvudsakliga mål är att ge förtroende åt företagets intressenter- däribland aktieägare och myndigheter.
Det finns även auktoriserade revisorer. Samma sak gäller här. De har en gedigen utbildning och praktisk arbetslivserfarenhet. De behöver även få godkänt på ett kunskapsprov - det är Revisionsinspektionen som ansvarar för detta.
Det är avgörande att förstå skillnaden mellan en redovisningskonsult och en revisor eftersom de har olika roller och ansvarsområden. I vissa fall kan det vara nödvändigt att anlita både en redovisningskonsult och en revisor - men ibland räcker det med en redovisningskonsult.
Här kommer några exempel på tillfällen då du kanske funderar på om du ska anlita en redovisningskonsult eller en revisor:
I vissa fall kan det finnas krav på att ett företag behöver en revisor. Sedan 2010 gäller det främst större företag. När företaget i fråga uppfyller minst två av nedan punkter (för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren) uppstår kravet på att anlita en revisor:
Det är okej att anlita en revisor även om företaget inte uppfyller kraven för det. Vi menar dock att det då är bättre att satsa på att anlita en redovisningskonsult - eftersom revisorer ofta är dyrare.
Natural Numbers